0

0

0

0

0
طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۲ ثبت شده است

خدا: بنده عزیزم منتظرت هستم  تا نماز شب بخوانی و در سکوت شب تنها با من حرف بزنی

بنده: خدایا! خیلی خسته ام ...

خدا: بنده من پس دو رکعت نماز شفع و یک رکعت نماز وتر را بخوان . دوست دارم صدایت را بشنوم ...

بنده: خدایا! برایم مشکل است نیمه شب بیدار شوم !

خدا: بنده من اشکالی ندارد ،قبل از خواب این سه رکعت را بخوان

بنده: خدایا! خوابم میاید سه رکعت زیاد است ...

خدا: بنده من فقط یک رکعت را بخوان!

بنده: خدایا!امروز خیلی خسته ام ، آیا راه دیگری ندارد؟

خدا: بنده من ،قبل از خواب وضو بگیر و رو به آسمان کن و بگو یا الله ...

بنده: خدایا! من در رخت خواب هستم . اگر بلند شوم خواب از سرم می پرد

خدا: بنده خسته ام ،همان جا خوابیده تیمم کن و بگو: یا الله

بنده: خدایا! هوا سرد است. نمی توانم دستانم را از زیر پتو بیرون بیاورم!!!

خدا: بنده من ،در دلت بگو : یا الله

                                         اما ... بنده اعتنایی نمیکند و میخوابد

خداوند : ملائکه من! ببینید من آنقدر ساده گرفتم اما او ... خوابیده است،چیزی به اذان صبح نمانده. بنده ام  را با نوازش بیدار کنید، ،دلم برایش تنگ شده،امشببا من حرف نزده...

ملائکه: خداوندا! او را بیدار کردیم اما باز خوابید...

خدا: ملائکه من ،در گوشش بگویید پروردگارت منتظر توست...

ملائکه: پروردگار ،بیدار نمی شود

خدا: هنگام طلوع آفتاب است،ای بنده من بیدار شو!!!

و خورشید از مشرق سر بر می آورد و بنده...

ملائکه: خداوندا... نمیخواهی با او قهر کنی؟

و خداوند:نه ... او جز من کسی را ندارد...

یه لحظه فکر کن تو رو نمیدونم ولی من  دسته کمی از این بنده ندارم. یه روزی از پدر بزرگم شنیدم کهآقا امام رضاعلیه السلام پیش خدا خیلی عزیزه همیشه موقع اومدنم به حرم یه کاغذ و قلم بهم می داد و میگفت الان وقتشه.موقعی که ازش می پرسیدم وقته چیه مثله همیشه خیره بهم نگاه میکرد و می گفت خدا مثل همیشه منتظره. همیشه کم رنگ ترین جوهر ها از قوی ترین حافظه ها موندگار تره. قلمتو بردار و بریز رو کاغذ،غم  یه عمر دوری از اون کسی که همیشه منتظره ...باهاش درد و دل کن...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۲ ، ۱۵:۴۶
0
عباسی در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران تشریح کرد
طرح "فرزند کمتر زندگی بهتر" که در رژیم طاغوت به ایران ابلاغ شده و پس از انقلاب متوقف شده بود در سال 1370 تحت عنوان "وازکتومی" و "توبکتومی" رایگان مجددا توسط دولت وقت و وزارت بهداشت در دستور کار قرار گرفت که در اثر آن امروز با کاهش جمعیت مواجه شدیم ...

"حسن عباسی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران درباره تهدیدات کاهش جمعیت و اثرات آن بر امنیت ملی و تامین نیروی انسانی به عنوان یکی از فاکتورهای کلیدی در تولید قدرت ملی اظهار داشت: مسئله جمعیت که در مباحث استراتژیک از آن با نام منابع انسانی یاد می‌شود، یکی از مولفه‌ها و شاخصه‌های "قدرت ملی" است. 
 
وی ادامه داد: گاهی منابع مادی شامل منابع زیرزمینی و روزمینی به‌عنوان مولفه‌های قدرت ملی کشورها محسوب می‌شود که منابع زیرزمینی خود شامل نفت، گاز، مس، نیکل، کروم و همچنین منابع روزمینی شامل رودخانه‌ها و آب‌های روزمینی، ظرفیت کشاورزی و.... است. 
 
این کارشناس مسائل استراتژیک ادامه داد: گاهی منابع علمی و تکنولوژییک بسیار بالا و یا تجهیزات نظامی و نیروهای مسلح و حتی گاهی خود سرزمین به علت وضعیت ویژه‌ای که دارد به‌عنوان شاخص و مولفه قدرت ملی محسوب می‌شود چنانکه کشورهای شیلی، ژاپن و بحرین جزو کشورهای آسیب‌پذیر محسوب شده و در مقابل روسیه، کانادا، چین و ایران دارای شکل سرزمینی بسیار استراتژیک هستند چرا که عدم تنگنای جغرافیایی و میزان برخورداری از ساحل، این کشورها را به موقعیت و جایگاه ویژه‌ای رسانده است.


 
عباسی نوع ساختار حکومت را از دیگر شاخص‌های قدرت ملی دانست و تصریح کرد: چنانچه امروز به علت عدم وجود ولی فقیه در کشور مصر به‌عنوان یک منبع عظیم قدرت سیاسی شاهد کودتای ارتش هستیم به‌طوری که در اثر وجود توازن میان تظاهرات خیابانی طرفداران دو جناح مخالف، هیچ‌ یک از طرفین حاضر به کوتاه آمدن از مواضع خود نبود بنابراین ارتش در جهت ایجاد تعادل در کشور کودتا کرده و قانون اساسی را ملغی کرد. 
 
وی ادامه داد: اما در کشور ما هر چه قدر این توازن میان جریان‌های مختلف ایجاد شود، چنین اتفاقی رخ نخواهد داد چرا که طی 34 سال گذشته شاهد بودیم بیش از 10 مرتبه کشور به سمت وضعیت کنونی مصر پیش می‌رفت اما هر بار ولی فقیه به‌عنوان فصل‌الخطاب کارکرد خود را نشان داده و با آرام‌سازی طرفین سیستم را اصلاح کرده است. 
 
این کارشناس مسائل استراتژیک ادامه داد: منابع انسانی به‌عنوان یکی از منابع قدرت ملی خود شامل مولفه‌های جمعیت منابع انسانی، سلامت نیروی انسانی، سطح آموزش و پرورش، آموزش عالی و برخورداری این نیروی انسانی از شادی، نشاط و تفریح است بنابراین در کنار سایر مولفه‌های نیروی انسانی، کثرت جمعیت نیز به عنوان یکی از مولفه‌های قدرت ملی محسوب می‌شود.

عباسی ادامه داد: جمعیت در منابع انسانی دارای متغیرهایی است که به تبع آن تعریف می‌شود و به شرط آن که جمعیت سالم، عالم و برخوردار از فرهنگ، هنر و تفریح باشد، کثرت جمعیت به‌عنوان مولفه قدرت ملی ارزیابی می‌شود چنانکه در کشور هند جمعیت زیاد وجود دارد اما این جمعیت فاقد مولفه‌های فوق است بنابراین جمعیت زیادی که گرسنه و فاقد آموزش عالی، تفریح و سلامت باشد هیچ گونه فایده‌ای نداشته و تنها در صورت برخورداری جمعیت از سایر مولفه‌ها، نیروی انسانی می‌تواند به عنوان شاخص قدرت ملی محسوب شود.
 

وی ادامه داد: چنانچه رشد جمعیت از حد مطلوب بالاتر یا پایین‌تر رود، تبدیل به تهدید خواهد شد به‌طوری که اگر سرعت زاد و ولد زیاد شود در حالی که جامعه نتوانسته باشد به همان نسبت زیرساخت‌هایی از جمله مدرسه، خانه، ورزشگاه، خوراک، شغل و توسعه ایجاد کند در نتیجه جمعیتی که افزوده می‌شود به خاطر کمبود منابع فقیر خواهد ماند.

عباسی افزود: در چنین شرایطی به دلیل اینکه حکومت نخواهد توانست برای افراد امکانات کافی فراهم آورد، مشکلات روحی روانی ایجاد خواهد شد. در مقابل چنانچه سرعت رشد جمعیت کم باشد نیز جامعه با تهدید روبه رو می شود بدین معنا که اگرچه جامعه از سلامت، رفاه و آموزش خوبی برخوردار است اما به لحاظ آن که جمعیت تنک شده و از نیروی انسانی کافی بهره‌مند نیست، قدرت ملی تضعیف می‌شود. 
 
این کارشناس مسایل استراتژیک رشد موزون جمعیت در منابع انسانی را باعث رسیدن به قدرت ملی دانست و بیان داشت: تنها در صورتی که از طرفی سرعت و تعداد زاد و ولد در حد معمول باشد و از سوی دیگر با زیاد شدن جمعیت به همان میزان سلامت‌، آموزش، تفریح و امید به زندگی بالا باشد،  این افزایش جمعیت منجر به تقویت قدرت ملی خواهد شد در غیر آن، به صورت معکوس عمل خواهد کرد. 
 
وی افزود: منابع انسانی دارای نظامی است که در صورت صدمه خوردن یکی از اعضای خانواده این نظام برای مدتی به‌هم خواهد خورد بنابر این دشمنان جهان اسلام با هدف ضربه‌ زدن به منابع انسانی کشورها اقداماتی را متناسب با شرایط هر کشور انجام می‌دهند به عنوان مثال در مورد ویتنام اگر چه این کشور مقاومت بسیار خوبی را در برابر آمریکا از خود نشان داد‌ اما از آن جا که منابع نیروی انسانی آن توسط آمریکا نابود شد و حدود 3 میلیون کشته و زخمی به همراه سرزمینی کاملا ویران‌شده برای ویتنامی‌ها باقی ماند، این کشور منابع نیروی انسانی خود را از دست داد. 
 
عباسی با اشاره به جنگ بسنی گفت: 20 سال پیش در سال 1372 این کشور دچار جنگ داخلی و مسائلی شبیه به وقایع سوریه شد که طی این جنگ و با هدف ضربه زدن به نیروی انسانی مردان و زنان را در اردوگاه‌های مختلف از هم جدا و سپس به زنان هتک حرمت کردند که در نتیجه آن تعداد زیادی فرزندان نامشروع به دنیا آمد در اثر این تخریب نیروی انسانی و کشتار عظیمی که صورت گرفت، اینک بسنی تقریبا کشوری بی سرو صداست به‌طوری که دیگر منابع اجتماعی، سیاسی، نظامی، علمی و توریسم این کشور تا مدتها نمی‌تواند کمر راست کند؛ طی برآوردی که داشتیم حداقل سه الی چهار نسل و در حدود 100 سال اصلاح ساختار نیروی انسانی و جمعیت این کشور طول می‌کشد.

 
وی ادامه داد: از سال 1382 هر روز شاهد بمب‌گذاری و وارد شدن صدمات به نیروی انسانی عراق هستیم و اینک بلایی که طی 10 سال توسط آمریکا برای عراق اتفاق افتاد در سوریه ظرف مدت 30 ماه بر سر مردم این کشور نازل شد به‌طوری که چنانچه از همین فردا درگیری‌ها در این کشور پایان یابد اصلاح ساختار نیروی انسانی حداقل 40 سال طول خواهد کشید؛ آمریکا در ارتباط با افغانستان و پاکستان نیز اجازه ایجاد شرایط آزاد و امن را برای رشد نیروی انسانی نمی‌دهد.
 
وی با بیان این مطلب که نیروی انسانی برای تبدیل شدن به یکی از مولفه‌های قدرت ملی به متغیرهای فراوانی بستگی دارد، تصریح کرد: دشمنان جهان اسلام برای جلوگیری از این مسئله که منابع ذاتی هر کشور از جمله سرزمین، منابع مادی، فرهنگی، تاریخی و بنیان‌های دینی و ... در راستای کمک به قدرت ملی آن کشور قرار گیرد، منابع انسانی را مورد هدف قرار می‌دهد. 
 
این کارشناس مسائل استراتژیک در خصوص شیوه‌های مختلف مورد هدف‌ قرار دادن نیروی انسانی‌ تصریح کرد: این امر را یا از طریق ترور و ایجاد وحشت انجام می‌دهند که نمونه آن را در کشورهای عراق، سوریه و افغانستان مشاهده می‌کنیم و یا آن که طرح‌هایی را توسط سازمان بهداشت جهانی، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی با هدف کنترل جمعیت کشور هدف و تحت عنوان طرح‌های تنظیم خانواده تجویز می‌کنند. 
 
وی ادامه داد: طرح "فرزند کمتر زندگی بهتر" که در رژیم طاغوت به ایران ابلاغ شده و پس از انقلاب متوقف شده بود در سال 1370 تحت عنوان "وازکتومی" و "توبکتومی" رایگان مجددا توسط دولت وقت و وزارت بهداشت در دستور کار قرار گرفت که در اثر آن امروز با کاهش جمعیت مواجه هستیم.
 
این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان این مطلب که اینک 12 سال است جمعیت دختران دانشجو 65 درصد ظرفیت دانشگاه ها را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: ممکن است این مسئله شرایط اشتغال را برای دختران فراهم کند اما به همان نسبت امکان ازدواج کاهش خواهد یافت چرا که از یک طرف شرایط هم‌کفوی به‌هم خورده و از طرف دیگر از آنجا که کارفرمایان ترجیح می‌دهند زنان را با هزینه کمتر استخدام کنند، امکان اشتغال برای مردان کم شده و آمادگی آنها برای ازدواج کاهش خواهد یافت، در نتیجه امکان ازدواج برای دختران نیز از بین خواهد رفت.
 
عباسی ادامه داد: از این طریق، اطلاعات استراتژیک کشور توسط سازمان ملل از کشور خارج و در دسترس سازمان‌های جاسوسی قرار می‌گیرد، به طوری که حتی در مسائل هسته‌ای که اطلاعات دارای طبقه‌بندی امنیتی هستند، علی‌رغم اعتراضات ایران تمامی اطلاعات مستقیما در اختیار سازمان CIA آمریکا قرار می‌گیرد.
 
وی افزود: سازمان CIA و جامعه اطلاعاتی آمریکا براساس این اطلاعات، در سال 1387 در گزارش های 2015 و 2025 اعلام کرده بودند، جمعیت ایران به سرعت در حال کاهش و در حدود عدد 1.5 فرزند برای هر خانواده رسیده است.
 
عباسی ادامه داد: در این گزارش برای ایران وضعیت چین و آمریکای لاتین پیش‌بینی شده، به طوریکه در آینده زنان به بازار تحصیل و کار وارد خواهند شد و در نتیجه آن میزان زاد و ولد کاهش خواهد یافت.
 
این کارشناس مسائل استراتژیک، اقدامات وزارت علوم و دانشگاه آزاد را به‌عنوان دومین عامل کاهش میزان زاد و ولد دانست و تصریح کرد: این دو مجموعه با ظرفیت‌سازی گسترده برای تحصیل بانوان سن ازدواج را به تاخیر انداخته، چرا که آقایان درگیر مسئله سربازی و اشتغال بوده، بنابراین خانم‌ها راحت‌تر می‌توانند وارد دانشگاه شوند.
 
وی با اشاره به همایش "نسل سوخته" دخترانی که هرگز نخواهند توانست ازدواج کنند در سال 1382‌ اظهار داشت: دود افزایش نسبت دختران دانشجو به چشم خود این دختران خواهد رفت به‌طوریکه  یکی از نمایندگان زن مجلس ششم نیز هشدار داد که این مطلب باعث به‌هم‌ خوردن شرایط هم‌کفوی و بالا رفتن سن ازدواج و در نتیجه شرایط تشکیل خانواده برای این دختران خواهد شد‌ اما از آنجا که در آن زمان انتخابات مجلس در پیش بود، سایر هم‌حزبی‌ها به این نماینده معترض شدند چرا که احساس می‌کردند رای خانم‌ها را از دست خواهند داد.
 
عباسی فعالیت‌های مرکز مشارکت امور زنان در دولت‌های تکنوکرات و لیبرال تحت عنوان طرح توانمندسازی زنان را از دیگر عوامل کاهش جمعیت دانست و بیان داشت: در حالی طرح‌های توانمندسازی زنان اجرا شد که باید طرح‌های توانمندسازی مردان اجرا می‌شد تا آنها بتوانند هرچه سریعتر شغلی پیدا کرده و شرایط ازدواج برای جوانان فراهم شود.
 
وی ادامه داد: دفتر امور مشارکت زنان با اجرای طرح توانمندسازی زنان، طرح‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، هنری، سیاسی را در این راستا دنبال کرد، به طوریکه کاندیداتوری برای ریاست جمهوری و همچنین انتخاب زنان به‌عنوان وزیر را مطرح کرده و حتی لباس شنا طراحی کردند تا زنان بتوانند با حجاب در مسابقات جهانی حاضر شوند.
 
عباسی افزود: تمام طرح‌های توانمندسازی زنان با هزینه‌ کردن مبالغ گسترده اجرا شد، در صورتی که برای فراهم‌سازی شرایط ازدواج بانوان باید شرایط را برای مردان فراهم کرد تا آنان برای خواستگاری و ازدواج اقدام کنند، چرا که آنها از یک طرف درگیر سربازی بوده و از سوی دیگر در اثر تحصیل تخصص و شغلی را به دست نمی‌آورند‌ و از سوی دیگر در اثر طرح‌های مذکور بازار کار توسط خانم‌ها اشباع شده است بنابر این طی 16 سال از تاریخ 1368 تا 1384 در اثر این اقدامات جمعیت کشور کاهش یافت.
 
این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به مصاحبه سال 1385 خود با مجله "حورا"‌ اظهار داشت:‌ بنده در آن مصاحبه  به بررسی مقوله به‌هم‌خوردن نسبت جنسیتی دانشگاه‌ها پرداخته و اشاره کردم یکی از راهکارها برای برقراری توازن جنسیتی، می‌تواند تعریف سربازی برای بانوان در حوزه‌هایی از جمله وزارت بهداشت و آموزش و پرورش توسط مجلس باشد.
 
وی ادامه داد: یکی دیگر از راهکارها حذف سربازی برای آقایان است‌ اما از آنجا که ستاد کل نیروهای مسلح دارای حمیت بخشی در این رابطه بوده و قدرت نظامی را در کثرت سرباز تعریف می‌کند، همواره با بیان این مطلب که مسائل نظامی دارای طبقه‌بندی هستند، از اظهارنظر کارشناسان و مطرح‌شدن این مباحث در رسانه‌ها، جلوگیری می‌کند.
 
عباسی با اشاره به جنگ‌های اخیر از جمله حمله آمریکا به عراق و جنگ 22 روزه‌ غزه اظهار داشت: امروزه سرباز در معادلات نظامی کمترین نقش را داشته و حتی این نقش را سربازان متخصص انجام می‌دهند، در حالیکه ارتش‌های جهان به سمت حرفه‌ای شدن می‌روند، ما هنوز به سبک 70 سال پیش سرباز را به صورت سنتی به خدمت می‌گیریم.
 
وی با اشاره به اینکه کشور ما بیش از 10 میلیون بسیجی دارد، اظهار داشت: ستاد کل نیروهای مسلح می‌تواند علاوه بر نیروی بسیج با ارائه آموزش‌های لازم به مردان در زمان‌های ضروری از این نیروها استفاده کرده و با حذف مشکل سربازی، شرایط اشتغال و ازدواج را برای جوانان فراهم کند.
 
عباسی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در ارتباط با سیاست‌های کنترل جمعیت‌ و لزوم تجدیدنظر جدید مسئولان در این سیاست‌ها اظهار داشت: همانگونه که ایشان فرمودند "شیری را باز کردیم و فراموش کردیم آنرا ببندیم"، اینک باید تمام نهادهایی که این اشتباه را انجام داده‌اند، به اشتباه خود اعتراف کرده و تنها ابراز نگرانی و توصیه در این زمینه کارساز نخواهد بود.
 
وی در خصوص راهکارهای افزایش جمعیت و رفع تهدید خطر کاهش جمعیت تصریح کرد: کاهش دوره تحصیل و کاربردی‌ کردن آن یکی از راه‌های جلوگیری از افزایش سن ازدواج و در نتیجه افزایش جمعیت است، به‌طوریکه اینک برای دوره لیسانس 4 الی 5 سال عمر جوانان هدر می‌رود.
 
این کارشناس مسائل استراتژیک‌ در پایان خاطرنشان کرد: حرفه‌ای کردن نیروهای مسلح و به‌تبع آن سربازی و همچنین ایجاد شرایط اشتغال با اولویت برای مردان، از دیگر راهکارهای حل مسئله است، در غیر این صورت با توصیه و اظهار نگرانی اتفاقی نخواهد افتاد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۹۲ ، ۱۲:۲۳
0

 تا حالا توی تاریخ سابقه ندارد که رئیس جمهور آمریکا امضا کند که دولت آمریکا تعهد میدهد که...

 

بیانیه های الجزایر ، اسناد حل و فصل اختلافات ناشی از گروگانگیری و سایر دعاوی مطروحه در پیشگاه دیوان دعاوی ایران و ایالات متحدة امریکا. با پیروزی انقلاب اسلامی و خروج اتباع امریکا از ایران ، بسیاری از طرحها و قراردادهای میان این دو کشور فسخ شد یا به حال تعلیق درآمد و روابط ایران و امریکا تیره شد (افتخار جهرمی ، ص 9). در 13 آبان 1358، جمعی از دانشجویان ، سفارت امریکا در تهران را تصرف کردند و 52 تن از دیپلماتهای امریکایی را گروگان گرفتند. خواستة اصلی دانشجویان که با تأیید امام خمینی رحمة الله علیه همراه شد، قطع مداخلة امریکا در امور ایران و برگرداندن محمدرضا پهلوی بود. این واقعه به قطع روابط دولتهای ایران و امریکا، تحریم تجاری ایران از سوی امریکا و توقیف کلیة داراییها و ذخائر ارزی ایران در امریکا و مؤسسات امریکایی در سراسر جهان یعنی بیرون از حوزة صلاحیت قضایی آن کشور انجامید (احمدی واستانی ، ص 13).

 

برای حل مشکلات ناشی از بحران گروگانگیری و رفع توقیف داراییهای ایران و با صلاحدید امام خمینی (ره ) که در فرمان مورخ 4 اسفند 1358 اعلام شد، حل وفصل مسئلة دیپلماتهای امریکایی به مجلس شورای اسلامی که در شرف تشکیل بود، واگذار شد (امام خمینی ، ج 11، ص 280ـ281). در 11 آبان 1359، مجلس شروط چهارگانه ای تعیین کرد که به دولت امکان حل اختلافات با امریکا را می داد. این شروط از پیام امام خمینی (ره ) در 21 شهریور 1359 به زائران بیت الله الحرام برگرفته شده و عبارت بود از: بازپس دادن اموال خانوادة محمدرضا پهلوی ؛ لغو تمام ادعاهای امریکا علیه ایران ؛ تضمین امریکا به عدم مداخلة سیاسی و نظامی در ایران ؛ و آزاد گذاشتن تمامی سرمایه های ایران ( روزنامة رسمی جمهوری اسلامی ایران ، ش 11589، ص 21).

 

با میانجیگری دولت الجزایر، زمینة مذاکره و توافق طرفین برای حل اختلافات فراهم شد و در زمان نخست وزیری محمدعلی رجایی (شهادت : 1360)، مذاکراتی صورت گرفت که به صدور «بیانیه های الجزایر» در 29 دی 1359 انجامید (افتخار جهرمی ، ص 19؛ احمدی واستانی ، ص 14).

 

بیانیه های الجزایر، از نظر حقوقی ، عهدنامه ای بین المللی تلقی می شود، اما چون آنها را دولتی ثالث صادر کرده ، در واقع ، این عهدنامه بر خلاف عرف معاهدات دو یا چندجانبة بین المللی منعقد شده است . با وجود این ، دولت الجزایر در مقدمة بیانیة اول در مقام میانجی اعلام می دارد که تعهدات متقابل از سوی دو دولت به عمل آمده است . در مقدمة بیانیة دوم نیز دولت الجزایر رسماً موافقت دولتهای ایران و امریکا به قرار مذکور در بیانیه را اعلام کرده است . لذا همان طور که مقامات دو دولت تأکید کرده اند، بیانیه های الجزایر به انعقاد توافق بین المللی بین ایران و امریکا منتهی شده است . این توافق تعهدات حقوقی لازم الرعایه برای طرفین ایجاد کرده است که مربوط به زمان خاصی نیست و با برخورداری از تداوم و اعتبار، طرفین همواره ملتزم به آن تلقی می شوند (احمدی واستانی ، ص 15؛ اودیت ، ص 223؛ «بیانیه های الجزایر»، ص 240، 257).

 

بیانیه های الجزایر مشتمل بر سه سند است : سند اول با عنوان «بیانیة عمومی »، حاوی تعهدات کلی طرفین از قبیل آزادی گروگانها، آزادی داراییهای ایران و لغو تحریم تجاری ایران است . سند دوم دربارة حل و فصل دعاوی دو دولت است که به «بیانیة حل وفصل دعاوی » موسوم است ، و سند سوم با عنوان «تعهدات دولت امریکا و دولت ایران »، روشهای اجرای تعهدات مالی طرفین را تعیین کرده است (افتخار جهرمی ، ص 19ـ21، 27).

 

1) تعهدات امریکا . نظر به سوابق مداخله های متعدد و همه جانبة امریکا در امور ایران و با پافشاری دولت ایران در مذاکرات ، امریکا مطابق مادة یک بیانیة عمومی تعهد کرد که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم ، سیاسی و یا نظامی در امور داخلی ایران مداخله نکند. این تعهد به منزلة پذیرش اولین شرط از شروط چهارگانة مجلس شورای اسلامی بود (ممتاز و رنجبریان ، ص 52). همچنین مطابق مواد 2، 3، 4 امریکا متعهد شد که کلیة تحریمهای تجاری ایران را لغو کرده ، اموال محمدرضا پهلوی را به ایران بازگرداند و داراییهای ایران را که پس از بحران گروگانگیری توقیف شده بود، آزاد کند. بعلاوه طبق بند ب بیانیة عمومی ، امریکا ملزم شد که تمام دعاوی مطرح در دادگاههای امریکا را مختومه و آنها را از طریق داوری بین المللی حل وفصل کند. این دعاوی ناظر به دادخواستهای اتباع و مؤسسات امریکایی علیه دولت ایران بود که پس از انقلاب اسلامی و به علت عدم اجرای قراردادها و یا پس از بحران گروگانگیری اقامه شده بود و خواهانهای امریکایی غرامت می خواستند. این تعهدات امریکا به معنای پذیرش سایر شروط مذکور در تصمیم مجلس بود (افتخار جهرمی ، ص 30ـ 31؛ احمدی واستانی ، ص 18ـ20؛ «بیانیه های الجزایر»، ص 236ـ 247).

 

2) تعهدات ایران . براساس بند سه بیانیة عمومی و بند یک سند تعهدات ، دولت ایران تعهد کرد که خروج و عزیمت ایمن 52 تبعة امریکا از ایران را تأمین نماید. همچنین وجوه مشخصی را در دو حساب جداگانه برای تسویة بدهیهای بانکی و بدهی وامهای سندیکایی واریز کند و سپرده ای به مبلغ یک میلیارد دلار در حساب تضمینی نگه دارد تا از محل آن مبالغ تعیین شده در احکام صادره علیه ایران پرداخت شود («بیانیه های الجزایر»، ص 242، 268).

 

3) تعهد مشترک طرفین به تشکیل دیوان داوری .

 

در این مذاکرات طرفین توافق کردند که مطابق بند ب اصول کلی بیانیة عمومی ، هیئت داوری ویژه ای برای حل و فصل دعاوی اتباع طرفین تشکیل شود. از آنجا که مطابق قوانین ایران ، قوة مجریه مستقلاً حق ندارد دعاوی دولتی را به داوری بین المللی ارجاع دهد، مجلس شورای اسلامی درتاریخ 24 دی 1359 با تصویب قانون حل و فصل اختلافات مالی و حقوقی دولت جمهوری اسلامی ایران با دولت امریکا، به دولت اجازه داد تا نسبت به اختلافاتی که ناشی از انقلاب اسلامی و تصرف «مرکز توطئة امریکا» نباشد،

 

با توجه به مصوبة سابق الذکر مجلس از طریق داوری مرضی الطرفین اقدام و اختلافات را حل وفصل نماید (ایران . قوانین و احکام ، ص 8).

 

در بیانیة دوم دولت الجزایر ترتیب تشکیل دیوان داوری دعاوی ایران و امریکا بیان شده است . دیوان مرکب از سه شعبه و هرشعبه دارای سه عضو است : یک داور ایرانی ، یک داور امریکایی و یک داور مشترک به انتخاب شش نفر داوران ایرانی و امریکایی . دیوان تنها به آن دسته دعاوی رسیدگی می کند که تا تاریخ صدور بیانیه ها موجود بوده است . دیوان صلاحیت رسیدگی به چند نوع دعاوی را دارد که عبارت اند از: دیون ، سلب مالکیت و سایر اقدامات مؤثر در حقوق مالکیت ، قراردادهای خرید و فروش ، خدمات و تفسیر یا اجرای بیانیه ها. دیوان ، حکم هر مورد را با رعایت کامل قانون و با اعمال اصول حقوقی بازرگانی و حقوق بین الملل صادر می نماید که در صورت توافق طرفین ، می تواند براساس قواعد انصاف نیز رأی دهد. کلیة تصمیمات و احکام دیوان قطعی و لازم الاجراست و طرفین ملزم اند که بدون تأخیر آن را به اجرا گذارند. آرای دیوان یا به صورت سازشی مبنی بر تأیید توافقات طرفین صادر می شود یا به صورت ترافعی که در ماهیت دعوا صدور حکم می نماید. هیئت عمومی دیوان صلاحیت صدور آرای تفسیری در موضوعات مورد اختلاف طرفین یا اجرای بیانیه ها را دارد. در عمل ، بیشترین دعاوی مطرح شده در دیوان ، دعاوی کوچک بوده که خواستة آنها کمتر از 250 هزار دلار است (افتخار جهرمی ، ص 22ـ23؛ محبی ، ص 110ـ 111؛ «بیانیه های الجزایر»، ص 8 25ـ262).

 

یک روز بعد از صدور بیانیه ها، در 30 دی 1359، گروگانها آزاد و از راه الجزایر به امریکا منتقل شدند (نظربلند، ص 592). دولت امریکا نیز بلافاصله بالغ بر 955ر7 میلیارد دلار از داراییهای ایران را به حساب امانی مقرر در توافقات انتقال داد (احمدی واستانی ، ص 28).

 

از اوایل 1360 ش ، دیوان داوری دعاوی ایران و امریکا کار رسیدگی به پرونده ها را آغاز کرد که همچنان ادامه دارد. با پایان مهلت یکسالة ثبت دادخواستها در دیوان ، طرفین بیش از چهارهزار دادخواست ثبت کرده اند که تا به حال نزدیک به 900 ، 3 فقرة آن به موجب حکم ، تصمیم یا دستور دیوان رسیدگی و مختومه شده اند (احمدی واستانی ، ص 37؛ افتخار جهرمی ، ص 25ـ26).

 

از دیدگاه حقوقی ، برخی ایرادها به بیانیه های الجزایر وارد است ؛ از جمله پیش بینی نکردن راهی برای جلوگیری از طرح دعاوی ایرانیان دارای تابعیت مضاعف ؛ اجرای فوری احکام محکومیت ایران ؛ نحوة تعیین داوران ثالث ؛ و کافی نبودن بیانیه ها برای شناسایی و بازپس گیری اموال خانوادة محمدرضا پهلوی ( رجوع کنید به نظربلند، ص 594ـ599). امریکا در موارد متعدد، اصول اساسی بیانیه ها مانند تعهد به عدم مداخله در امور

 

ایران را زیر پا نهاد، و ایران ناگزیر از تقدیم دادخواست به دیوان داوری برای پایان دادن به این مداخلات شد (ممتاز و رنجبریان ، ص 50ـ51). بعلاوه ، امریکا تحریمهای تجاری را که به موجب بیانیه ها ملغی اعلام کرده بود، در سالهای جنگ تحمیلی (1359ـ1367ش ) و پس از پایان آن به انواع و روشهای دیگر برقرار نمود (همانجا)؛ این در حالی است که تعهدات مذکور در بیانیه های الجزایر محدود به زمان خاصی نیست . برخی معتقدند که تشکیل دیوان داوری به نفع امریکا تمام شده است ، زیرا این دولت ضمن توفیق در آزادی گروگانها و مصالحه با ایران ، توانست مرجعی ایجاد کند که احکام قضایی موردنیاز خواهانهای امریکایی را صادر می نماید (نظربلند، ص 608).

 

با اینهمه و به رغم انتقادهایی از این دست ، بیانیه های الجزایر ثمرات ارزنده ای به بار آورده است . آزادی داراییها و سپرده های ایران در امریکا و جنبة بین المللی یافتن تعهدات امریکا در این خصوص ، ختم ماجرای گروگانگیری ، رفع دعاوی پرشمار خواهانهای امریکایی در محاکم امریکا و الزام آنها به طرح دادخواست در مرجع داوری بین المللی از آن جمله است ( رجوع کنید به نبوی ، ص 684، 685، 692 به بعد؛ افتخار جهرمی ، ص 30، 31، 34). همچنین ، ممکن ساختن طرح دعوا در مرجعی بین المللی درصورت تخلف امریکا از اجرای بیانیه ها و قطع تحریمهای اقتصادی امریکا و هماوردی حقوقی و سیاسی با دولت قدرتمداری چون امریکا در زمرة آثار مثبت بیانیه هاست . بیانیه های الجزایر در زمانی صادر شد که افکار عمومی بین المللی پس از گروگانگیری نسبت به انقلاب اسلامی تهییج شده بود، دولت نوپای ایران با ناآرامیهای متعدد داخلی روبرو بود، اقتصاد کشور تحت تأثیر فشارهای بین المللی و تحریمهای اقتصادی قرار داشت و، از همه مهمتر، تجاوز همه جانبة عراق به جمهوری اسلامی ایران ، تمامیت ارضی کشور را تهدید می کرد. 

 

دستاوردهای بیانیه های الجزایر حاصل تلاش جمع اندکی از نیروهای متخصص ایرانی بود که صدها کارشناس زبدة امریکایی را با انبوه امکانات و اطلاعاتشان در مقابل داشتند (نبوی ، ص 677). در همین حال ، دیوان داوری دعاوی ایران و امریکا به اعتقاد صاحب نظران نمونة موفقی از حل وفصل مسالمت آمیز اختلافات بین المللی است و آرای آن موجب تحولاتی در قواعد حقوقی بین المللی شده است (دوپوئی ، ص 385). این دیوان به لحاظ مدت طولانی فعالیتش ، جزو مراجع داوری شبه دائمی قلمداد می شود

 

(براون لی ، ص 125) که آرای مهم آن از حد توافقات دو دولت ایران و امریکا می گذرد و اعتباری عام می یابد (محبی ، ص 92، 133).

 

منابع : عبدالغنی احمدی واستانی ، «شرح مختصر بیانیه های الجزایر»، مجلة حقوقی ، ش 1 (زمستان 1363)؛ گودرز افتخار جهرمی ، «دیوان داوری دعاوی ایران ـ ایالات متحده و عملکرد آن در قلمرو حقوق بین الملل »، مجلة حقوقی ، ش 16ـ17 (1371ـ1372ش )؛ ایران . قوانین و احکام ، مجموعة قوانین اولین دورة مجلس شورای اسلامی : 7 خرداد 1359 تا 6 خرداد 1363 ، تهران 1366ش ؛ «بیانیه های الجزایر»، مجلة حقوقی ، ش 1 (زمستان 1363)؛ روح الله خمینی ، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ، صحیفة نور ، تهران 1361ش ـ ؛ روزنامة رسمی جمهوری اسلامی ایران ، ش 11589، 18 آذر 1363؛ محسن محبی ، «ماهیّت حقوقی دیوان داوری دعاوی ایران ـ ایالات متحده از دیدگاه حقوق بین الملل »، مجلة حقوقی ، ش 18ـ 19 (1373ـ 1374ش )؛ جمشید ممتاز و امیرحسین رنجبریان ، «مداخلة آمریکا در امور ایران و اقامة دعوای ایران در دیوان داوری ایران و آمریکا»، مجلة دانشکدة حقوق و علوم سیاسی ، دانشگاه تهران ، ش 37 (تابستان 1376)؛ بهزاد نبوی ، «پاسخهایی به نقد بیانیة عمومی الجزایر»، مجلة سیاست خارجی ، سال 5، ش 3 (پائیز 1370)؛ غلامرضا نظربلند، «دیوان داوری دعاوی ایران ـ ایالات متحده »، مجلة سیاست خارجی ، سال 4، ش 4 (زمستان 1369)؛

 

B. Audit, "Les accords d'Alger du 19 janvier 1981 tendant au rةglement des diffإrends entre les ـtat-Unis et l'Iran", Journal du droit International, vol. 108, no.4 (1981); I. Brown Lie, "International law at the fiftieth anniversary of the United Nations (general course on public international law)", Recueil des cours de l'Acadإmie de droit international, vol. 250 (1995); P. M. Dupuy, Droit international public , Paris 1992.

 

/ امیرحسین رنجبریان /

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۲ تیر ۹۲ ، ۲۳:۴۹
0